פוליגרף

שימוש בפוליגרף לצורך בוררות עסקית בין שותפים

שימוש בפוליגרף לצורך בוררות עסקית בין שותפים

העומס השיפוטי בישראל הוא מהגבוהים במדינות המערב, עומס העבודה המוטל על השופטים גובר משנה לשנה וכפועל יוצא מכל זה, הטיפול בתיקים הולך ומתארך. זוהי הסיבה בגינה רבים בוחרים שלא לפנות לבית המשפט במקרה של סכסוך עסקי ותחת זאת לפנות להליך של בוררות. הליך הבוררות בא להחליף את ההליך המשפטי ומאפשר לצדדים הנמצאים במחלוקת, ליישב את ההדורים בתקופה קצרה של שלושה חודשים.

בנוסף ניהול של הליך בוררות לרוב יהיה זול יותר מניהול של הליך משפטי ומעבר לכך, בהליכי בוררות יכולים הצדדים להסכים ביניהם על זהות הבורר שיפסוק ביניהם. זאת כמובן בניגוד לדיון המשפטי, שבו אין לצדדים השפעה על זהות השופט. רבים לא יודעים זאת אך הליך הבוררות מתקיים בחשאיות מוחלטת ואינו גלוי לעין הציבור, הרשויות או המתחרים. כמו כן הוא גם נחשב ליעיל יותר בהשוואה להליך המשפטי ואלו הם למעשה רק חלק מהיתרונות של מוסד הבוררות, על קצה המזלג.

באילו מקרים מומלץ לפנות להליך של בוררות עסקית?

חשוב לציין כי נכון להיום לא ניתן לחייב אדם לעבור תהליך של בוררות, אלא אם כן הסכים לכך במפורש באמצעות סעיף בוררות, בחוזה השותפות. מובן שניתן לנסות לשכנע את השותף ביתרונות של ההליך, אך כל עוד לא ייתן את הסכמתו לכך, לא ניתן יהיה "להכריח" אותו. הליך הבוררות יכול לסייע ביישוב של מחלוקות ובפתרון של סכסוכים הנסובים סביב מגוון רחב של נושאים. כך לדוגמה הוא מאפשר ליישב חילוקי דעות בנוגע לדרך שבה העסק צריך ללכת, לפתור מחלוקות הנוגעות להעסקת עובדים חדשים, לסייע בפתרון בעיות הנוגעות לטענות על חלוקת עבודה לא שוויונית בין השותפים או חלוקת רווחים לא הוגנת ועוד. למעשה כמעט כל סוגיה שניתן ליישב בין כותלי בית המשפט, ניתן לפתור בקלות ובמהירות בהליך בוררות עסקית.

באילו מקרים נכנס הפוליגרף לתמונה?

בשנים האחרונות נהיה יותר ויותר מקובל להשתמש באפשרות של בדיקת פוליגרף בעולם העסקי. בין היתר נהוג לבצע כיום בדיקת פוליגרף לעובדים ולא רק כשמדובר במקומות עבודה שבהם העובדים חשופים למידע רגיש. באמצעות מבחן אמינות ניתן לאשר את המידע שנמסר בקורות החיים של המועמד הפוטנציאלי וכן לא אחת נעשה שימוש במכונת אמת במקרים שבהם התרחשה דליפה של מידע עסקי בעל ערך למתחרים. לפיכך אין זה פלא שבדיקות הפוליגרף משמשות כיום גם ליישוב של סכסוכים בין שותפים במסגרת של הליך בוררות.

בדיקת פוליגרף לעובדים

חשוב רק לציין שבדיקות פוליגרף יכולות לסייע בפתרון של סכסוכים עסקיים או מחלוקות בין שותפים, רק במקרים שבהם קיימת מחלוקת עובדתית: מכונת האמת לא תסייע במקרים שבהם כל אחד מהשותפים העניק פרשנות שונה להסכם למשל, אלא רק כאשר הבורר צריך להבין מי מהצדדים דובר אמת ולהחליט לגרסתו של מי להאמין.

כיצד מתבצע הליך פוליגרף במהלך בוררות עסקית?

עוד לפני הפנייה למכון הפוליגרף, שני הצדדים הנמצאים במחלוקת צריכים לסכם את הטענות שלהם בכתב בצורה מסודרת ולהגישן לבורר. הבורר צריך לפרט את נסיבות הסכסוך העסקי, להצביע בצורה ישירה על סלע המחלוקת ולהסביר מדוע יש צורך בבדיקת הפוליגרף. כבר בשלב הזה מומלץ שהצדדים יסכמו מראש מה יהיו ההשלכות של הבדיקה.

לאחר שמכון הפוליגרף יקבל את כל החומרים, כל אחד מהשותפים יוזמן בנפרד למכון הפוליגרף ויצטרך לשטוח את הגרסה שלו לפרשה בפני הבודק המומחה. הבודק יאזין לגרסה של הנבדק, יצליב את הנתונים שיימסרו לו בעל פה עם המידע שקיבל בכתב ולאחר מכן יקריא לנבדק סדרה של שאלות המבוססות על המקרה הנדון.

לאחר שהבודק יאשר שהנבדק מבין את השאלות, הוא יחבר את הנבדק למכונת הפוליגרף ויבקש ממנו לענות על שאלות פוליגרף בזו אחר זו בחיוב או בשלילה. ממצאי הבדיקות יעברו ניתוח מקצועי על ידי צוות המכון והמסקנות יועברו לבורר באופן דיסקרטי.

לקבלת פרטים נוספים על חשיבות הבדיקה במחלוקות עסקיות בין שותפים ולתיאום מועד לפגישת ייעוץ בנושא, צרו קשר עוד היום עם המומחים של חברת ש. ברוק בע"מ, המחזיקים בניסיון של יותר משלושה עשורים בביצוע מבחני אמינות, בטלפון 03-5754728.

שתפו:

צרו קשר

מאמרים נוספים

בדיקה לגילוי האזנות סתר

בדיקות האזנה סתר – חוקי או לא? בארצנו הקטנטונת מדברים הרבה על האזנות סתר, שהיו חלק חשוב בפרשיות שחיתות שונות ומשונות. אבל – לא כולם

איך לעבור בדיקת פוליגרף?

בכתבה הבאה ננסה לענות בצורה המיטבית ביותר כיצד ניתן לעבור את בדיקת הפוליגרף, על הצד הטוב ביותר. ראשית נרחיב מעט על מהי בדיקת פוליגרף, מקורה

קבילות פוליגרף בבית משפט

פוליגרף בבית משפט מכשיר הפוליגרף, שהומצא בשנת 1885 ומאז עבר לא מעט גלגולים ושינויים, משמש חוקרים רבים לצורך זיהוי שקרים וגילוי האמת. המכשיר, בהתבסס על