פוליגרף

בדיקת טביעות אצבע – איך זה עובד ולמה צריך אותה?

בדיקת טביעות אצבע – איך זה עובד ולמה צריך אותה?

לכל אדם, באשר הוא, טביעת אצבע ייחודית ונכון לשנת 2020, לא אותרו 2 אנשים בעלי טביעת אצבע זהה – גם תאומים זהים, להם מטען גנטי זהה, לא נמצאו בעלי טביעת אצבע זהה.

טביעת אצבע הלכה למעשה היא צורה ספציפית אשר נשארת על כמעט כל דבר בו אנו נוגעים במהלך היום יום, החל מהכוס בה אנו שותים, דרך הדלת אותה אנו פותחים וכיוצא בזאת.

טביעת אצבע, שקולה לחתימה אותה אנו משאירים, שלא במתכוון אלא כדרך טבע. החתימה נוצרת הלכה למעשה מהזעה ומקפלי העור בכפות הידיים והרגליים.

תבנית העור באצבעות הידיים, נחלקת לשלוש סוגים שונים: לולאה, מערבולת וקשת ומה ששונה בין אדם לאדם הם הפרטים הקטנים לרבות הסיום של הרכס, ההתפצלות שלו ועוד.

טביעת אצבע של אדם אינה משתנה מיום לידתו ועד יום מותו וככזו, היא הופכת למאפיין ייחודי של כל אדם.

ההיבטים השונים הכרוכות בטביעת אצבעות

בדיקת טביעות האצבעות, נועדה לענות על מספר פרמטרים שונים ולכל אחד מאותם הפרמטרים מטרות והגדרות שונות.

טביעות אצבע נלקחות על ידי גורמים מגוונים, וביניהם שרותי הביטחון אך לעיתים יש לבחון את ממצאי המשטרה ביחס לטביעות האצבע ואת זה עושה מכון פוליגרף המתמחה בכך.

בדיקות טביעות אצבע ,יכולות להיות סמויות, כך שהבדיקות מתבצעות מחפצים שונים אותם העבירו למכון, כגון כוס, כלי כתיבה ועוד אשר נמצאו בזירת האירוע.

כדי לפענח טביעת אצבע, יש להשתמש בטכנולוגיות מתקדמות המאפיינות את העידן הנוכחי.

ההשוואה של טביעות האצבע מתקיימות למטרות שונות ומגוונות, בין אם זהו במישור הפלילי ובין אם זה במישור האזרחי.

כיצד מבצעים בדיקת טביעת אצבע

על מנת לבצע בדיקות טביעת אצבעות – בין אם זה עבור מוסדות ממלכתיים (צבא משטרה וכו') ובין אם זה עבור אנשים פרטיים, יש לקבל עבור כך הכשרה מיוחדת ולגייס סבלנות רבה לתהליך, אחרת המקצועיות תהיה מוטלת בספק.

טביעת האצבע מתקבלת כאשר אדם לוחץ את אצבעותיו על גבי משטח חלק והחשיפה שלהן היא באמצעות אבקה או חומרים כימיים ייעודיים אותם מורחים על גבי המשטח. במרבית המקרים טביעת האצבע אינה נראית לעין והחומר שימרח על גבי המשטח החלק – הוא שיחשוף את טביעת האצבע.

בעבר, אהבו ילדים לדגום טביעות אצבע בדרך הבאה, שאינה רחוקה מהדרך בה דוגמים מקצועית טביעות אצבעות. ניתן לקחת דף נייר לבן רגיל, עליו לקשקש במרוכז באמצעות עיפרון אשר משאיר את הגרפית על הדף. לאחר שישנה מספיק גרפית, ניתן להניח את האצבע – הגרפית תיצמד לרכסים שעל האצבע ולא לעמקים. לאחר מכן ניתן לקחת חתיכה בגודל מתאים של נייר דבר שקוף ולהניח אותה על האצבע ובו ברגע שתוסר החתיכה של הדבק השקוף, תיצמד אליו טביעת האצבע.

בדיקות טביעות הצבע כוללות בין היתר וידוא או לחילופין הכחשה, מפני שטביעת האצבע שייכת או לא לאדם ספציפי.

הבודק יערוך ניסויים מגוונים לבדיקת האפשרות שהשאירו או לא השאירו טביעת אצבע על גבי משטחים שונים. גילוי טביעות אצבע סמויות היא משימה נוספת אותה ניתן לבצע באמצעות בעלי מקצוע מובילים בתחומם.

שיטות פיתוח טביעת אצבע דורשות ידע מעמיק באמצעות חומרי גלם מגוונים ובין היתר תרסיסים אבקות וכיוצא בזאת. פיענוח טביעת אצבע מתבצעת באופן שונה בין מערכת הביטחון לבין המישור המסחרי. בשרותי הביטחון (צבא ומשטרה), הפיענוח מתבסס על מאפיינים ונקודות בטביעת האצבע והשוואה של קידוד הטביעה אל מול טביעה אחרת ואילו פיענוח טביעות אצבעות באזרחות מבוססת על השוואה בין צילומי טביעות האצבע השונות.

בדיקת טביעות אצבע באילו מקרים יש צורך לבצע אותה

המקרים בהם נכון לבצע טביעות אצבע הם רבים ומגוונים ועל פי רוב משמש מדע ניתוח טביעות האצבע את כוחות הביטחון. במרבית מהמדינות המערביות והמתקדמות קיים מאגר נרחב של טביעות אצבע – כל אדם אשר נעצר והגיע אל תחנת המשטרה, יעבור טביעת אצבע, על מנת שניתן יהיה בעתיד לזהות את הקשרו בשנית לפשע עתידי. מאגר טביעות האצבעות – מאגר טביעות האצבע במשטרת ישראל מכיל למעלה מחצי מיליון דגימות באמצעותן ניתן לאתר בקלות יתרה יותר עבריינים.

טביעת אצבע משמשת במקביל לאיתור קורבנות אסון, כך שאם נמצאה גופה, שאין יודעים לזהות אותה משום שאין על גופה תעודות שונות המעידות על זהותה, ניתן לקחת טביעת אצבע ולנסות לאתר התאמה.

עוד משמשות טביעות אצבעות את מערכת בתי המשפט. טביעת אצבע, משמשת הלכה למעשה כראייה נסיבתית וכמשקל של ראייה ישירה, כל עוד ניתן להסיק מסקנה הגיונית ושלא נותנת ספק סביר בדבר אשמת החשוד שהופך לנאשם. התביעה מבחינה בין טביעת אצבע אשר נמצאה על חפץ פיזי נייח להבדיל מטביעת אצבע שנמצאה על חפץ נייד.

חפץ נייח, יעיד על הימצאות החשוד במקום כך שהראייה היא ממשית להבדיל מחפץ נייד, אז הראייה הופכת לחלשה מכיוון שלא ניתן להעיד על הימצאותו הוודאית של החשוד. זכרו – לטביעת האצבע משמעויות רבות באמצעותן ניתן לשפר את החברה.

שתפו:

צרו קשר

מאמרים נוספים

בדיקה לגילוי האזנות סתר

בדיקות האזנה סתר – חוקי או לא? בארצנו הקטנטונת מדברים הרבה על האזנות סתר, שהיו חלק חשוב בפרשיות שחיתות שונות ומשונות. אבל – לא כולם

איך לעבור בדיקת פוליגרף?

בכתבה הבאה ננסה לענות בצורה המיטבית ביותר כיצד ניתן לעבור את בדיקת הפוליגרף, על הצד הטוב ביותר. ראשית נרחיב מעט על מהי בדיקת פוליגרף, מקורה

קבילות פוליגרף בבית משפט

פוליגרף בבית משפט מכשיר הפוליגרף, שהומצא בשנת 1885 ומאז עבר לא מעט גלגולים ושינויים, משמש חוקרים רבים לצורך זיהוי שקרים וגילוי האמת. המכשיר, בהתבסס על

בדיקת פוליגרף לקטינים

בדיקת פוליגרף היא בדיקה מוכרת עד מאוד, בה ניתן לקבוע (לעיתים חד משמעית) האם הנבדק דובר אמת או שקר. על מנת לאמת את תוצאות הבדיקה,